Mindfulness øvelser

Pas på hjernen, den er det dyrebareste vi har!
Bevar engagement, kreativitet og fokus hele livet.

Praktiske øvelser

Når du praktiserer mindfulness, er der forskellige enkle øvelser, som du kan gå i gang med for dig selv.

Man fokuserer på at være tilstede i nuet med hele sin opmærksomhed.

Det kan være svært at forklare, hvordan det føles at være tilstede lige nu og her. Men du kender det sikkert fra oplevelser i naturen.

Prøv denne øvelse

Du kan prøve en øvelse – en guidet meditation. Guidet basis øvelse af Helle Madsen. Varighed: ca. 12 min.

Eksempel på øvelse

  • Sæt dig godt til rette på stolen med ret ryg og fødderne i gulvet eller i skrædderstilling på en pude, lad hænderne være samlet i skødet eller hvilende på lårene med håndfladerne vendt opad. Sørg for at du sidder behageligt.

  • Luk øjnene eller hvis du hellere vil have øjnene åbne, så lad blikket hvile let ufokuseret på gulvet foran dig.
  • Træk vejret dybt 3 gange helt ned i maven og træk derefter vejret normalt.
  • Når du mediterer, vandrer tankerne. Se blot på tankerne uden at dømme dem eller gå i dialog med dem, se dem, som var de skyer på himlen, som glider forbi for dit indre blik og forsvinder.
  • Registrerer blot dine tanker og billeder og led venligt opmærksomheden tilbage til åndedrættet.
  • Tankerne vil vandre igen og igen og igen og hele tiden leder du venligt og tålmodigt opmærksomheden tilbage til åndedrættet.
  • Hvis der er lyde i rummet som fanger din opmærksomhed, så registrer lyderne og led venligt opmærksomheden tilbage til åndedrættet.
  • Når du vil stoppe meditationen, begynder du langsomt at røre på fingre og tæer, når du er parat åbner du dine øjne. Stil evt. en alarm til den tid du vil bruge på mindfulness.

Kontakt mig

Kontakt mig allerede i dag for en snak omkring dine behov. Jeg hjælper dig både videre som privatperson og som virksomhed.
Kontakt mig her